פיזיותרפיה במימד אחר

טיפול טיפול בכאבי ראש חזקים וממושכים

כאבי ראש

כאבי ראש הם תופעה שכיחה ממנה סובלים רבים באוכלוסיה, והגורמת לפגיעה באיכות החיים. ישנם סוגים שונים של כאבי ראש, החלוקה הנפוצה היא של כאבים מסיבות ראשוניות ומשניות.

כאבי הראש מסיבות ראשוניות כוללים 3 סוגים  עיקריים:

כאב ראש תעוקתי - Tension Headache
כאב ראש ממקור צווארי - Cervicogenic headache
מיגרנה

כאבי ראש מישניים כוללים 2 סוגים עיקריים:

כאבי ראש מסכני חיים - למשל דימומים תוך גולגולתיים, דלקת קרום המוח, מחלות ממאירות.
כאבי ראש שאינם מסכני חיים - למשל חבלות, צליפת שוט וכד'.

הטיפול הפיזיותרפי וטיפול מנואלי (ידני) יכולים לסייע במקרים של כאב ראש תעוקתי, כאבים ממקור צווארי ומיגרנות.

כיצד מתפתחים כאבי ראש?

כאבי ראש יכולים להופיע בכל גיל, ומתפתחים על רקע של שינויים ניוונים במפרקי עמוד השדרה הצווארים, וחוסר האיזון המפרקי הגורם לתנועה אבנורמאלית בסגמנטים הבין חולייתיים בצוואר. כתוצאה מהשינויים וחוסר האיזון יש פגיעה ברקמות הרכות בצוואר הכוללים את הרצועות, השרירים ורקמת החיבור (הפשיה).

מה בין כאב ראש תעוקתי וכאב ראש ממקור צווארי?

האבחנה בין השניים נשענת על תיאור הסימפטומים ואיזור הכאב - כאב ראש תעוקתי מתאפיין בכאב דו-צדדי הנגרם ממתח שרירים גבוה בצוואר ובגב העליון, וכמו כן בשרירי הפנים ושרירי מפרק הלסת. לעומת זאת כאב ראש ממקור צווארי מתאפיין בכאב חד-צדדי (שלפעמים יכול לעבור לצד השני, אך יש צד אחד דומיננטי), כאשר גם במקרה זה הכאב מתחיל באזור הצוואר ומתפשט לכיוון הראש, ולפעמים גם לכיוון הכתפיים.
בשני המקרים ניתן להפיק את הכאב בזמן בדיקה פיזיקאלית ביו-מכנית.

הגורמים האנטומיים המעורבים בכאבי ראש תעוקתי ו/או ממקור צווארי:

הגורם השריריהגורם השרירי: לשרירים ורקמת החיבור והפשיה תפקיד בלתי נפרד בחוסר

הגורם השלדי-מפרקים ורצועותהגורם השלדי-מפרקים ורצועות: כאבי הראש ממקור צווארי נובעים מחוסר איזון ותיפקוד לקוי של חוליות הצוואר. החוליות העליונות (C1-C2) ובעיקר המפרק Atlanto- Axialוהמפרק T4 הגורם ל-  T4 syndrom, והיוצר כאבי ראש צווארים ואף הקרנה לראש ולגפיים העליונות (ראו תמונה)

מספר סיבות לחוסר תיפקוד השרירים:

כיצד מתפתחים כאבי ראש?
  1. חולשת שרירים - בעיקר השרירים מכופפים העמוקים (Deep neck flexors). כתוצאה מחולשת השרירים, העומס השרירי עובר לשרירי היציבה והתמיכה שמחברים בין השכמה ומפרקי עמוד השדרה הצוואריים.
  2. ליקויי יציבה וסביבת עבודה (ארגונומיה) לקויה - יכולים לגרום לעומסים בחוליות העליונות וחוליות אמצע הצוואר, הגורמים להבאת הראש קדימה ויצירת לחץ מפרקי על חוליות הצוואר העליונות.
    יציבה זאת ידועה בשם Forward head posture
  3. היווצרות של נקודות טריגר בשרירי הצוואר וברקמת הפשיה - היכולים להקרין לכיוון הראש והפנים. תופעה הידועה כ- Myofascial syndrome. השרירים העיקריים המעורבים בסיבה לכאבי הראש הם:
    Trapezius
    Sternomastoids (SCM) Splenius

    Occipito-frontalis Temporalis
  4. רגישות לכאב של שרירי הצוואר העליונים - הנוצרת גם בגלל העובדה שיש חיבור בין השרירים האילו ביחוד Rectus Capitis posterior Minor , המתחבר לממברנה בין החוליה העליונה C1 והגולגולת, ורקמת הדורה העוטפת את המוח וממשיכה לאורך חוט השדרה. כיווץ שרירים חזק באזור זה עלול ליצור רגישות גבוה לכל המבנים האלו ולגרום לכאבי ראש חזקים.
הגורמים העצביים להקרנה של כאבים לאיזור הראש:
  1. לחץ על העצב Greater or Lesser Occipital Nerve - היוצא מחוליות הצוואר העליונות ונלחץ כתוצאה מכיווץ שרירים חזק באזור זה .
  2. הקרנה דרך גרעין הטאראגמינל- Trigeminocervical  Nucleu זהו גרעין במוח המספק תחושה לכל הפנים. גרעין זה ממוקם בתוך תעלת השידרה באמצע הצוואר בחוליות C3-C4. קלט תחושתי מעצבי החוליות העליונות דרך חוליות מסילות העצבים מאותו גרעין יכול פעמים להוות מקור לכאבי ראש.
האבחון:

האתגר הגדול הוא לאבחן את מקור הכאב לפי המיבנים האנטומיים שצויינו. האבחון כולל תשאול מעמיק, והבנה בתיאור הסימפטומים הנילווים לתופעת כאבי הראש כגון סחרחורת, רעשים באוזן, כאבי אוזניים, בחילות ועוד.
יש לשים לב לתיאור איזור הכאב, סוג הכאב, והתנהגות הכאב - לדוגמא האם הכאב מתעצם מתנוחה מסויימת או תנועה כלשהי?
יש לקחת היסטוריה רפואית מדוייקת, ובעיקר אם מדובר בכאבי ראש לאחר תאונת דרכים.
האיבחון האובייקטיבי כולל בדיקת יציבה, טווחי תנועה ומישוש שבא לאתר בעיות מפרקיות ואו בעיות של רקמות הרכות- שרירים רקמת חיבור  הפשיה ורצועות.

חשוב לזכור כי בתחום כאבי הראש ממקור צווארי, לפיזיותרפיה כלים רבים, מגוונים  ויעילים המוכחים במחקרים קליניים.