פיזיותרפיה במימד אחר

טיפול בבצקת לימפטית לאחר ניתוח שד והקרנות

פרפר

את כבר אחרי הניתוחים, ההקרנות, הכימותרפיה. עברת את סרטן השד. את מחלימה. אבל בוקר אחד חשת ששרוול החולצה הדוק מדי, ולא הבנת מה קרה...
כאשר הסרת את החולצה, הבחנת שהיד שלך התנפחה.

המחשבות מתרוצצות ואת שואלת את עצמך - מה זה יכול להיות? המחלה והסרטן מאיימים... ונזכרת שמישהו פעם אמר לך שייתכן שכתוצאה מהסרת בלוטות הלימפה מבית השחי היד עלולה להתנפח, או איזור בית החזה. מצב זה נקרא לימפאדמה – בצקת כתוצאה מהסרת בלוטות הלימפה או פגיעה בצינורות הלימפה.

ההתעוררות לבוקר של נפיחות בגפה העליונה מעורר בך שוב חוסר בטחון לגבי השפעת הטיפולים שעברת על ההופעה החיצונית שלך. אחרי שסוף סוף השיער גדל חזרה, וכבר השלמת עם אובדן השד או עם הצלקת, ולפחות כלפי חוץ את נראית כבר ממש בסדר, אז הנפיחות הזו מגיעה פתאום ומכה בך... ומסמנת אותך שוב כחולת סרטן.

את הנפיחות לא ניתן לטשטש ולהסתיר. דימוי הגוף שלך שוב מתערער. את בטח דואגת שהחברים בסביבת העבודה יתחילו לשאול מה קרה... הנפיחות מזכירה  לך כל הזמן את המילה סרטן.

את במצוקה - למי לפנות?

ראשית יש לפנות לרופא המטפל לבירור, אבל מי שיכול לעזור לך באופן מעשי בנושא הבצקת היא פיזיותרפיסטית מומחית לטיפול בבצקת לימפאטית. ניתן להשיג רשימת מטפלים דרך אתר האגודה  למלחמה בסרטן  לפי אזורי מגורים.

אני רוצה לספר לך שאת לא חייבת לחיות עם הלימפאדמה!

אמנם היא איננה מהווה סכנת חיים, אך חוסר טיפול בבצקת הלימפאטית עלול לעורר גורמי סיכון, הן מבחינה פיזית תפקודית והן מבחינה רגשית. ניתן לטפל ולצמצם את מידת הנפיחות ולהקל  על תחושות אחרות כמו כבדות, נימול, עקצוץ, או מתיחות בעור ובצלקת.

טיפול במגע וטיפול בניקוז לימפטי יכולים לסייע לך בארבעה רבדים:

1. בהפחתת הנפיחות - טכניקות הניקוז הלימפטי מנקזות נוזלים מיותרים.
2. בהתמודדות עם כאב ואי נוחות - טכניקות המגע מאפשרות הרפיה של השרירים והרקמות, ובכך מקלות על הכאב, העקצוץ ותחושות מציקות אחרות.
3. בשיפור דימוי הגוף והדימוי העצמי - טכניקות המגע מאפשרות תחושה והגדרה מחדש של גבולות הגוף שטושטשו עקב הצלקת, הנפיחות, והכאב.
4. בהדרכה לפעילות גופנית בחיי השגרה

חשוב גם לקבל הדרכה כיצד להיכנס לשגרה של פעילות גופנית:
לחיזוק פיזי של הגוף.
לשיפור התודעה הגופנית.
להעצמת החוויה הגופנית החיובית, אשר תשפיע עליך מבחינת הביטחון העצמי.

מומלץ וכדאי להתחיל בטיפול בהקדם, במטרה למנוע החמרה במצב הנפיחות. גם אם עבר זמן רב ולא התפנית לטפל בבצקת, עדיין ניתן להקל ולשפר את מצב  הנפיחות ביד!

מה קורה בקליניקה שלי?

המטרה  שלנו בטיפול היא להוריד את רמת הנפיחות הלימפטית, ולבנות עבורך תוכנית טיפול  אישית, המותאמת לצרכייך ולמסגרת הטיפולית בה את נמצאת כרגע.

בפגישה הראשונה:

נערוך תשאול יסודי ובדיקה פיזית מעמיקה הכוללת לקיחת מדידות והיקפים של הגפה הבצקתית. הבדיקה הפיזית כוללת הערכה ואבחון של המערכת  הלימפטית, מערכת השרירים, הרקמות הרכות, ומצב העור. הבדיקה מותאמת למצב הפיזי והתפקודי בו את נמצאת, ולרמת הנפיחות ממנה את סובלת. משך הפגישה הראשונה הוא כשעה, מוקדש זמן לראיון לבדיקה ותחילת טיפול  בעיסוי הלימפטי או בהדרכה של חבישת לחץ בהתאם לצורך המיידי שלך.

התוכנית הטיפולית כוללת:

טיפול בשיטות שונות של ניקוז לימפטי.
הדרכה בחבישה עצמית.
הדרכה בעיסוי ידני עצמי, ובביצוע תרגילים המסייעים בהורדת הנפיחות.
הנחייה אישית ליציבה נכונה, ולהתנהלות יעילה בתפקודיים יום יומיים אחרים.
בהתאם לקביעת יעדי הטיפול ניתן לשלב טכניקות ידניות נוספות, וכמו כן תרגילים לשיפור התודעה הגופנית והביטחון הגופני העצמי שלך.

לאחר מספר טיפולים:

אוכל להעריך את קצב ההחלמה  ולתכנן יחד איתך את הטיפולים להמשך, במטרה להחזיר אותך לחיי השגרה מהר ככל האפשר. אני מאמינה שחזרה לפעילות גופנית ולכל פעילות הקשורה לתרבות הפנאי תשפר משמעותית את המצב הגופני והנפשי שלך. בדרך זאת ננצח את המחלה, אמן.